„Cyberwojna: przemoc i czas” – debata
28 maja (niedziela), godz. 13:00 – 14:30, Scena Mała Teatru Powszechnego w Warszawie
➤ prowadzenie: Natalia Sielewicz
➤ uczestniczki i uczestnicy:
– Oleksii Kuchanskii – ukraiński niezależny programista filmowy i pisarz
– Oleksii Radynski – pisarz, filmowiec, współzałożyciel ukraińskiego wydania „Krytyki Politycznej”
– Mykola Ridnyi – ukraiński artysta, twórca instalacji, obiektów i prac wideo, członek kolektywu artystycznego SOSka
– Alexandra Tryanova – niezależna kuratorka sztuki, była kuratorka Muzeum Sztuki współczesnej w Odessie i Pinchuk Art Centre w Kijowie.
W wielu analizach rosyjskiej inwazji na Ukrainę spotykamy się z tezą, iż aktualna wojna to jedna z najbardziej udokumentowanych i zmediatyzowanych agresji militarnych w dziejach ludzkości. Ale jaką sprawczość ma obraz w obliczu nieustannych zbrodni wojennych i okrucieństw?
Media cyfrowe kształtują afektywne reakcje: od empatycznego poruszenia i współodczuwania, po strach, wściekłość i obojętność. Wpływają na politykę pamięci, zmuszają do konfrontacji, ale i podlegają mechanizmom konsumpcji oraz stałej cenzurze (zwłaszcza w mediach społecznościowych) w „trosce o bezpieczeństwo widza”.
Pisząc o wykorzystaniu praktyk wizualnych przez rosyjską propagandę, ukraińska teoretyczka Svitlana Matviyenko zauważa, że klasyczna propagandowa dezinformacja mutuje do strategicznej produkcji terroru.
Równolegle do działań militarnych, wojna toczy się również w chmurze i w ramach materialnych infrastruktur, które stanowią jej podstawę. Mechanizmy zarządzania strachem, ataki hackerskie, inwigilacja i propaganda kształtują praktyki cyberwojny i angażują formy przeżywanego doświadczenia. Wspólnie z filmowcami Oleksiyem Radynskim i Mykolą Ridnyim oraz badaczami Oleksiim Kuchanskyim i Alexandrą Tryanovą postaramy się zrozumieć lepiej ten mglisty kalejdoskop obrazów, sieci połączeń i afektów.